woensdag 15 februari 2023
Het lek is boven
woensdag 1 februari 2023
Op zoek naar 45 verloren Watts
De rit
Vorige week fietste ik een rondje Maas en Waal met Erwin. Een rondje van tegen de 100 km, met heel veel dijk en weinig oponthoud door kruispunten, stoplichten en ander ongemak. We zijn redelijk gelijk in fietskracht, Erwin iets sneller op de korte stukken, ik kan een flink tempo iets langer volhouden. Maar al snel krijg ik het toch wel tamelijk moeilijk. Ik wist dat mijn conditie niet optimaal was, maar zo slecht? Ik ben al een paar weken met Zwift aan het trainen en weet ongeveer wat ik kan. Gelukkig is Erwin (en ik ook) toe aan een plaspauze en ik complimenteer hem dat hij zo makkelijk lijkt te fietsen en dat ik steeds rond de 180 W moet trappen om hem bij te houden. Erwin kijkt verbaast. "Ik rij rustig, geloof niet dat ik de 150W al gehaald heb vandaag." WTF, ik trap me een ongeluk en jij zit te freewheelen?
We hebben dezelfde fiets, dezelfde voorbanden en ongeveer hetzelfde gewicht. Wel rijdt Erwin met racekap en ik cabrio, beschut achter mijn fantastische spleetvizier. Nu heb ik nooit hele grote verschillen gemerkt tussen vizier en racekap, zeker niet bij de 34-35 km/u die we reden. Wel gure noordenwind van opzij, bij slechts 1 graad boven nul. We hebben ook dezelfde vermogensmeter (Favero Assioma), dus hoe kan dat verschil nou zo groot zijn. In de analyse achteraf blijkt het verschil zo'n 48 Watt, ofwel ik moest maar liefst 34% harder trappen. Eerste verdachte is de bandendruk, die had ik niet gecontroleerd. Achterband leek me wel prima, voorbanden voelden ook vrij hard, maar duidelijk minder dan die van Erwin. Oké, bijpompen. Ze gingen van ca 4.5 à 5 bar naar 7 bar.
![]() |
Eerste segment, 45W extra nodig |
Weer een stukje verder fietsen, maar wel met een iets gematigder tempo. Een tempo overigens waar ik me in de zomer voor zou schamen, zo rond de 30 km/u, maar goed voor nu. Het gemiddelde vermogen bleek achteraf 154 vs 118 W. Toch nog 36 W verschil (+31%). De hardere banden lijken wel iets te doen, maar niet zo veel. Luchtweerstand zou dominant moeten zijn. Thuis uitgebreid de data vergeleken en de verschillen werden kleiner naarmate de snelheid lager was, maar toch over het totale gezamenlijke deel van de tocht (85 km) was het 152 W vs 119W (28.3 km/u gemiddeld, 33 W extra geleverd, +28%). Het deel door de kom van Wijchen drukte het verschil, en er zit een stuk in met een langzaam leeglopende band van Erwin.
De zoektocht
Het zat me niet lekker, dat grote verschil. Nu loopt één van de voorwielen niet super makkelijk als ik de bout strak aandraai. Misschien loopt die onder belasting zwaarder? Ook even gekeken naar het achterwiel. De band (Schwalbe Marathon 47-559) is natuurlijk geen snelheidswonder, maar tussen achterbanden heb ik sowieso nooit een groot verschil gemerkt. Mijn vorige band was een volgens Wim Schermer zeer snelle Furious Fred, maar na een klapband was ik daar van genezen. De druk in de band blijkt maar 2.2 bar, die mag naar 4. Weer een deel van de puzzel opgelost. Het wiel zelf was er erger aan toe dan voorheen. Het was eigenlijk al een paar jaar nodig om de velg te vernieuwen. Ik had één gebroken spaak, maar de spaakgaten - zonder bussen - waren behoorlijk aangetast door oxidatie. Het gevolg van strooizout. Zo ongeveer de helft van de spaken zat veel te los, nu is het doek toch wel gevallen voor dit wiel. Wat ook opviel is dat het wiel nauwelijks vrij draaide. Na een slinger stopte het na een paar seconden al. Oeps, hier is is grondig mis. Ik stuurde Erwin een filmpje van mijn wiel. Als antwoord kreeg ik een filmpje van zijn wiel. Onvergelijkbaar langer draaide zijn wiel! Zou er veel energie verloren gaan door de losse spaken?
Dan maar een poging doen om het wiel er uit te halen. Instructiefilmpje bekeken op de website van Intercitybike. Tjonge, wat zit die bout vast. Blijkt dat er een en ander mee draait. Met wat gereedschap tegenhouden en dan komt er langzaam wat beweging in. Uiteindelijk krijg ik de bout eruit. Helaas wil de as er niet vanzelf uitkomen. Ik heb geen astrekker en ook op die paar mm die uitsteken kan ik hem niet voldoende klemmen. Er zit maar één ding op en dat is een dagje Dronten inplannen. Kan er meteen eens goed naar gekeken worden. Ik zie overigens ook dat mijn derailleurkabel achter nagenoeg doorgesleten is. Hij zit nog maar met twee adertjes vast! Geen wonder dat hij moeizaam schakelde, ik moest steeds iets te ver schakelen om hem te verzetten. Was niet af te regelen en ik weet het aan slijtage na bijna 32 miljoen meters.
![]() |
kabel bijna door |
Verder de fiets ontdaan van zeker een kilo aan zand uit de wielkasten en de onderkant. Mijn god, wat een bende. Ook binnenin even wat uitgemest, kwam er een paar stukken van een O-ring tegen. Met een natte doek nog even de laatste vuilresten van de onderkant gehaald, scheelt ook in rotzooi in de auto.
De reparatie
De proefrit
woensdag 16 december 2020
Paard op hol
Afgelopen zondag maakte ik een tochtje door het noordelijke deel van Limburg. In Afferden draaide ik een weg in en daar liep een paard met koets. Op de bok een man en vrouw. Nu weet ik dat paarden niet altijd even rustig reageren op velomobielen dus ik minderde vaart. Ik zag dat het paard onrustig was en stopte. Helaas, het paard sloeg op hol. Het ging de berm in, om een boom heen. Dat ging niet goed. Man viel eraf en kreeg de kar over zich heen. De vrouw probeerde het beest nog tot rust te manen, maar helaas, het paard stond weer op de weg en rende hard weg van mij, richting een drukke weg. De vrouw sprong van de wagen en het paard ging er vandoor. Honderd meter verderop belandde het arme dier in de berm en half in de sloot, met de kar op z'n kant.
De man mankeerde niet zo veel, wel een bloedend hoofd. Hij was op het paard gevallen en had een trap tegen zijn hoofd gehad. De vrouw daarentegen lag midden op de weg en wist meteen dat het mis was met haar been. Iedereen bleef opvallend rustig. De man ging naar het paard en ik heb me ontfermd over de vrouw. Uiteraard 112 gebeld. Ondertussen kwamen er wat buren en voorbijgangers. In mijn velomobiel ligt altijd een schuimmatje voor reparaties onderweg. Ik heb het opgerolde matje in de rug van de vrouw gelegd, zij lag op haar zij maar kon en wilde niet gaan verliggen.
Vrij snel was de ambulance ter plekke en kon de vrouw verzorgd worden en naar het ziekenhuis worden gebracht. Ik wisselde met een buurman contactgegevens uit. 's Avonds kreeg ik een telefoontje om te bedanken voor de hulp en om te vertellen dat de vrouw een complexe beenbreuk had opgelopen, met naar verwachting een half jaar revalidatie.
Ik heb nog nagedacht over wat ik anders had kunnen of moeten doen. Eigenlijk weet ik het niet. Ik kwam net uit de bocht en had het paard meteen in de gaten. Wellicht had ik nog iets sneller kunnen stoppen. Overigens ging alles heel snel, binnen een paar seconden was het helemaal mis. Ik heb niet eens gezien dat de vrouw van de kar sprong terwijl het toch echt voor mijn ogen gebeurd moet zijn (ca 25 meter). Man en vrouw zijn ervaren menners, het paard had ook de nodige ervaring, ook eerder al velomobielen gezien. Zelfs een windsurfzeil op de weg had het paard probleemloos verwerkt. Mogelijk was het paard nog niet vermoeid genoeg, ze waren net 500 meter van huis.
Nu heb ik al eens eerder meegemaakt dat een paard vrij heftig reageerde op mijn fiets. Ik fietste op een fietspad langs een bosrand. Uit het bos kwam een paard met ruiter. Het paard koos het hazenpad maar kon al vrij snel bedwongen worden door de ruiter. Sindsdien ben ik voorzichtiger met paarden. Ik ben niet de eerste, er zijn meer ervaringen van velonauten met paarden. Onderstaande links zijn zeker het lezen waard.
http://wimschermer.blogspot.com/2011/05/paarden-en-velomobielen.html
https://mooigeelisnietlelijk.blogspot.com/2017/08/ik-heb-ze-wel-erger-meegemaakt.html
https://www.ligfiets.net/news/5567/vrijdagbericht-292.html
https://groups.google.com/g/ligfiets/c/vJY_YMmboaQ?pli=1
Het kan gelukkig ook anders:
https://quest.robbroek.nl/2009/08/velomobiel-en-paarden.html
Laat het een waarschuwing of reminder zijn voor ons allen.
Wees uiterst voorzichtig met paarden in het verkeer, een paard is onvoorspelbaar en kan veel leed aanrichten.
vrijdag 10 mei 2019
Mini vizier 2.0
Bij mijn toerkap heb ik het prima voor mekaar, zie mijn vorige blog post. Maar ik wil ook wel eens "cabrio" rijden, zonder de onder de kap noodzakelijke oordoppen. Daar moet ik ook nog eens een oplossing voor verzinnen.
Nu had ik nog een experimenteel vizier liggen, eentje die 5 cm hoger is dan het gebruikelijke (9 cm) mini vizier. Uiteindelijk beviel die me niet omdat je altijd door het vizier moet kijken, te hoog om er overheen te kijken. Dus dan knippen we er gewoon een stuk uit, kijken hoe dat dat uitpakt. Ik ga in de fiets zitten, met het grote vizier erop. Met een stift markeer ik het gebied waar ik normaliter door kijk.
Het mes erin, voor een beginnetje, daarna de schaar om het af te maken.
En hoe bevalt het? Super! Helemaal vrij zicht, niks voor je ogen maar toch geen wind in je gezicht. Zoals je op de foto's ziet, is het vizier zelf beslagen ('s ochtends vroeg op een heuveltje), maar in het zichtveld geen centje pijn.
Nu heb ik ook nog een lekkere afdaling in mijn woon werk route. Ik haal daar ca. 65-70 km/u. Tot 65 gaat het allemaal prima, daarboven begin het bovenste deel van het vizier te klapperen. Misschien moet ik wat experimenteren met een versteviging in het midden, maar dan ben ik mijn vrije zicht kwijt. Toen de spleet er nog niet in zat, klapte het vizier overigens ook in mekaar in de afdaling.
Ik heb tijdens het fietsen ook zelf nog even het bovenste deel naar beneden geduwd en meteen heb je de wind bijna vol in je gezicht, het doet dus zeker wat!
Is het nu klaar? Nee nog één dingetje wil ik proberen. Met het beslagen vizier kan ik niet in de spiegels kijken. Op die plekken ga ik ook nog een gat maken. Ik hoop dat het de stevigheid niet te veel schaadt.
Ik ben benieuwd hoe vaak ik zal denken bij een volgend treffen: ocherm, die heeft nog een spleetloos vizier.
zaterdag 19 januari 2019
De bijna ideale DF kap
Hoe lekker zou het zijn om de kap op een kier te kunnen zetten en er onderdoor te kunnen kijken. Maar zodra je 'm op een acceptabele kier zet, zit je met je gezicht vol in de wind. Zeker voor mijn ogen met contactlenzen is dat niet prettig.
De oplossing is eenvoudig, zet een kleine deflector aan de onderkant van de opening die de wind naar boven blaast. Ik heb eerst wat geëxperimenteerd met een vrij smalle deflector van een cm of 10 breed en 2.5 cm hoog. Bij zijwind komt de wind er toch nog door. Maar als ik mijn vinger net boven de rand leg, is dat al weer genoeg om het probleem op te heffen. Dus wil ik een vizier over de hele onderrand van de kap. In het midden 25 mm, aan de rand is 10 mm wel genoeg
Aan de slag: eerst van papier een paar probeersels knippen totdat ik een redelijke vorm te pakken heb. Daarna deze vorm uitknippen uit een plaatje lexan.
En na 43 km aangekomen op mijn kantoor is het zicht ongeveer zo. Zoals je ziet compleet vrij zicht terwijl het vizier en de deflector beslaan. Het beeld klopt niet helemaal met wat ik zelf zie, ik zie iets meer aan de onderkant, precies tot waar de neus van de fiets het beeld begrenst.
Ik heb er nu ruim een jaar mee gereden en het bevalt zeer goed. Er stroomt voldoende frisse lucht naar binnen die totaal niet in mijn gezicht blaast. Ik heb altijd een buff op mijn kop, 's zomers om het zweet uit mijn ogen te houden, en 's winters om het bolletje warm te houden. Als ik 'm niet op heb, voel ik de wind door mijn haren gaan.
Qua aerodynamica heb ik geen nadelige effecten ondervonden bij het nu deels geopende vizier. Ik test het regelmatig als ik hard ga of ik verschil merk tussen vizier dicht en op een kier. Nog nooit verschil gevoeld. Ook tijdens CycleVision 2018 nog mee geëxperimenteerd, maar ook bij 50 km/u merk ik geen verschil. Je moet toch afleiding hebben tijdens die uurrace ;)
Zijn er dan helemaal geen nadelen? Ja, toch wel. Je kunt het vizier niet eenvoudig meer helemaal dicht doen (maar waarom zou je dat nu nog willen). En het belangrijkste, er komen spetters in je gezicht bij regen. Dat probleem moet ik nog zien op te lossen. Maar als het regent ga ik bij voorkeur niet fietsen, ik ben tenslotte een kap-watje.
Als uitsmijter nog even een foto van mijn standaard die erg handig is bij onderhoud en reparatie van lekke banden. Je kunt het wiel er eenvoudig afhalen zonder dat je de fiets op zijn kant moet leggen. Een simpel plankje met wat isolatieschuim ter bescherming van de lak. Door de breedte van het plankje blijft de fiets staan, hij kan immers niet op de rem als je het wiel eraf wil halen.
zaterdag 29 september 2018
Loslaten
Het begint al met mijn startnummer van Cycle Vision. Die van 2018 zit over die van 2017 geplakt, maar de hoekjes beginnen los te te laten. Mijn brilhouder had ik heel handig met klittenband in de DF geplakt, maar er bleek weinig chemie tussen de brillenhouder en het klittenband. Ten langen leste er maar een paar nietjes doorheen gejast, nu blijft het wel zitten.
Ook mijn minivizier heeft een afkeur van klittenband. De linkerhoek laat steeds los, aandrukken helpt nog wel, maar de volgende ochtend is het steevast weer los. Ook mijn elleboogsteun heeft bindingsangst. Elke 10 minuten dondert hij naar beneden. Ik ben ben enorm gehecht aan die steunen, maar het is niet wederzijds. Het gaat alleen goed als ik tijdens het fietsen me een beetje breed maak, maar vergeet ik het even, dan dondert hij weer naar beneden. En als mijn zweet eenmaal condenseert tegen de binnenwand van de fiets, dan hechten die stroken klittenband helemaal niet meer aan het schuim van de elleboogsteun. Ik heb ze al eens goed gereinigd en met nieuw klittenband beplakt. Rechts blijft nu zitten, maar links... Dan maar met naald en draad knutselen. Eerste rit was een succes.
Ook mijn gps-antennekabel, die her en der met ducttape vast zit, begint los te laten. Dan heb ik nog een dun, smal schuimmatje in mijn stoeltje gemaakt om de puntjes van mijn schouderbladen te ontzien. Die hebben zo iets meer ruimte gekregen en tevens heb ik iets meer comfort in mijn rug. Een ventisit matje past niet, nou ja, past natuurlijk wel alleen ik pas er dan niet meer bij. Het matje heb ik vastgeplakt met ducttape aan de bovenrand van de stoel. Na een paar ritjes blijkt de tape gewoon aan de wandel te zijn gegaan en zit het schuimpje niet meer op zijn bedoelde plek. En op de bodem van mijn fiets liggen een paar op maat geknipte stukken anti-slipmat. Met geen mogelijkheid kan ik die vast zetten, alle pogingen met ducttape zijn mislukt. Gelukkig gaat het matje niet al te erg aan de wandel. Wellicht moet ik de randen aan de ducttape vastnieten of naaien.
Er zijn ook dingen die niet loslaten terwijl je dat juist wel zou willen. Zo zijn er nu vooral 's ochtends hele kleine waterdruppeltjes die zich hechten aan het minivizier en weigeren los te laten. Krijg je een stijve nek van net over het vizier kijken. Ook de spiegels hebben de neiging om waterdamp te verzamelen. Ik ga nog een elektrisch verwarmde spiegels maken om het probleem op te lossen. Al fietsend zat ik in gedachten dit verhaal te schrijven. Ook dat liet me niet meer - hoe zeg je dat, eh - los.
![]() |
klittenband aan achterkant vastgenaaid, stof aan de voorkant voor stevigheid |
![]() |
Zo, die laat niet meer los |
vrijdag 9 februari 2018
Lancering Intellifiets groot succes
![]() |
(c) Intellifi Space Agency |