De rit
Vorige week fietste ik een rondje Maas en Waal met Erwin. Een rondje van tegen de 100 km, met heel veel dijk en weinig oponthoud door kruispunten, stoplichten en ander ongemak. We zijn redelijk gelijk in fietskracht, Erwin iets sneller op de korte stukken, ik kan een flink tempo iets langer volhouden. Maar al snel krijg ik het toch wel tamelijk moeilijk. Ik wist dat mijn conditie niet optimaal was, maar zo slecht? Ik ben al een paar weken met Zwift aan het trainen en weet ongeveer wat ik kan. Gelukkig is Erwin (en ik ook) toe aan een plaspauze en ik complimenteer hem dat hij zo makkelijk lijkt te fietsen en dat ik steeds rond de 180 W moet trappen om hem bij te houden. Erwin kijkt verbaast. "Ik rij rustig, geloof niet dat ik de 150W al gehaald heb vandaag." WTF, ik trap me een ongeluk en jij zit te freewheelen?
We hebben dezelfde fiets, dezelfde voorbanden en ongeveer hetzelfde gewicht. Wel rijdt Erwin met racekap en ik cabrio, beschut achter mijn fantastische spleetvizier. Nu heb ik nooit hele grote verschillen gemerkt tussen vizier en racekap, zeker niet bij de 34-35 km/u die we reden. Wel gure noordenwind van opzij, bij slechts 1 graad boven nul. We hebben ook dezelfde vermogensmeter (Favero Assioma), dus hoe kan dat verschil nou zo groot zijn. In de analyse achteraf blijkt het verschil zo'n 48 Watt, ofwel ik moest maar liefst 34% harder trappen. Eerste verdachte is de bandendruk, die had ik niet gecontroleerd. Achterband leek me wel prima, voorbanden voelden ook vrij hard, maar duidelijk minder dan die van Erwin. Oké, bijpompen. Ze gingen van ca 4.5 à 5 bar naar 7 bar.
![]() |
Eerste segment, 45W extra nodig |
Weer een stukje verder fietsen, maar wel met een iets gematigder tempo. Een tempo overigens waar ik me in de zomer voor zou schamen, zo rond de 30 km/u, maar goed voor nu. Het gemiddelde vermogen bleek achteraf 154 vs 118 W. Toch nog 36 W verschil (+31%). De hardere banden lijken wel iets te doen, maar niet zo veel. Luchtweerstand zou dominant moeten zijn. Thuis uitgebreid de data vergeleken en de verschillen werden kleiner naarmate de snelheid lager was, maar toch over het totale gezamenlijke deel van de tocht (85 km) was het 152 W vs 119W (28.3 km/u gemiddeld, 33 W extra geleverd, +28%). Het deel door de kom van Wijchen drukte het verschil, en er zit een stuk in met een langzaam leeglopende band van Erwin.
De zoektocht
Het zat me niet lekker, dat grote verschil. Nu loopt één van de voorwielen niet super makkelijk als ik de bout strak aandraai. Misschien loopt die onder belasting zwaarder? Ook even gekeken naar het achterwiel. De band (Schwalbe Marathon 47-559) is natuurlijk geen snelheidswonder, maar tussen achterbanden heb ik sowieso nooit een groot verschil gemerkt. Mijn vorige band was een volgens Wim Schermer zeer snelle Furious Fred, maar na een klapband was ik daar van genezen. De druk in de band blijkt maar 2.2 bar, die mag naar 4. Weer een deel van de puzzel opgelost. Het wiel zelf was er erger aan toe dan voorheen. Het was eigenlijk al een paar jaar nodig om de velg te vernieuwen. Ik had één gebroken spaak, maar de spaakgaten - zonder bussen - waren behoorlijk aangetast door oxidatie. Het gevolg van strooizout. Zo ongeveer de helft van de spaken zat veel te los, nu is het doek toch wel gevallen voor dit wiel. Wat ook opviel is dat het wiel nauwelijks vrij draaide. Na een slinger stopte het na een paar seconden al. Oeps, hier is is grondig mis. Ik stuurde Erwin een filmpje van mijn wiel. Als antwoord kreeg ik een filmpje van zijn wiel. Onvergelijkbaar langer draaide zijn wiel! Zou er veel energie verloren gaan door de losse spaken?
Dan maar een poging doen om het wiel er uit te halen. Instructiefilmpje bekeken op de website van Intercitybike. Tjonge, wat zit die bout vast. Blijkt dat er een en ander mee draait. Met wat gereedschap tegenhouden en dan komt er langzaam wat beweging in. Uiteindelijk krijg ik de bout eruit. Helaas wil de as er niet vanzelf uitkomen. Ik heb geen astrekker en ook op die paar mm die uitsteken kan ik hem niet voldoende klemmen. Er zit maar één ding op en dat is een dagje Dronten inplannen. Kan er meteen eens goed naar gekeken worden. Ik zie overigens ook dat mijn derailleurkabel achter nagenoeg doorgesleten is. Hij zit nog maar met twee adertjes vast! Geen wonder dat hij moeizaam schakelde, ik moest steeds iets te ver schakelen om hem te verzetten. Was niet af te regelen en ik weet het aan slijtage na bijna 32 miljoen meters.
![]() |
kabel bijna door |
Verder de fiets ontdaan van zeker een kilo aan zand uit de wielkasten en de onderkant. Mijn god, wat een bende. Ook binnenin even wat uitgemest, kwam er een paar stukken van een O-ring tegen. Met een natte doek nog even de laatste vuilresten van de onderkant gehaald, scheelt ook in rotzooi in de auto.
Tja Reinier, ben ik ook benieuwd naar het verschil met Erwin nu, na het onderhoud...........Is best wel belangrijk dat de fiets regelmatig eens nagelopen wordt, dan heb je niet alles in 1 keer, en het blijft allemaal wat beter lopen.........Want je went er langzaam aan als iets licht aanloopt, maar goed is het natuurlijk niet!
BeantwoordenVerwijderenMooie fiets inderdaad, die Tuna, lijkt mij ook wel iets........
Er komt nog wel een deel 2 denk ik
VerwijderenHallo Reinier, regelmatig onderhoud en controle zorgt voor makkelijk fietsen, ik doe het elk kwartaal, vet smeren op de bocht waar de kabel gemonteerd zit achter zorgt ervoor dat hij niet doorslijt. Ook elke 1000km ketting smeren helpt ook, om met weinig watts toch leuk te fietsen. succes.
BeantwoordenVerwijderenJa Peter, de ketting krijgt wel zijn benodigde aandacht, maar de wielen waren en een beetje bij ingeschoten. En ook wel een beetje mijn houding: "If it ain't broke, don't fix it"
VerwijderenMooi verhaal. Wel een met open einder: zijn de watts weer teruggevonden?
BeantwoordenVerwijderenHet open eind zal gesloten worden in een volgende blog post.
VerwijderenFijn weer eens iets van je te lezen Reinier, jij noemt man en paard ten minste (op technisch gebied)!
BeantwoordenVerwijderenWel ben ik zondermeer tot de conclusie gekomen dat die geroemde 'starheid in de aandrijving' bij de ICB bikes (ontworpen door D.F.) voor mijn voeten beslist geen aanrader zijn! Maar heb ik goed gekregen met een VM.nl kettingloop.
Klein puntje van kritiek. Het is 'If it ain't brokeN don't fix it'. 'Broke' betekent namelijk dat je financieel aan de grond zit, platzak bent! (-;
P.S. Als je Extinction Rebellion goed kunt spellen zit je op de goede weg (-:
VerwijderenTechniek blijft natuurlijk het meest interessant om over te schrijven, lees jouw verhalen ook altijd met genoegen Mick. Voor wat betreft de spelling, ik zie bijna geen referenties aan "broken", ik kom bijna alleen maar "broke" tegen. Is ook meer spreektaal. Zie bijvoorbeeld https://www.merriam-webster.com/dictionary/if%20it%20ain%27t%20broke%2C%20don%27t%20fix%20it
VerwijderenI, you, they break- ik, jij zij bre(e)k(en)-tegenwoordige tijd
Verwijderenbroke -braken (verleden tijd),
HAVE broken /of it IS broken- hebben gebroken of is gebroken =voltooide tijd
Voor het achteruitrijden heb ik nu trouwens een Nordic stok in gebruik. Die heb ik makkelijk voor het grijpen in de luchtkokerbuis gestopt (-:
VerwijderenMick, grammaticaal heb je natuurlijk gelijk, echter de meest gebruikte uitdrukking is toch zoals ik het geschreven heb. Slim idee overigens van je Nordic walking stok! Ik heb gelukkig lange armen en kan in het algemeen met mijn vingertoppen bij de grond. Alleen als het wegdek iets afloopt, zijn mijn vingers soms niet sterk genoeg.
Verwijderen@Mick: Slim, van die stok. Alleen... wat gebeurt er als je een frontale aanrijding hebt? Lijkt mij geen fijne gedachte dat zo'n ding richting je buik/kruis gelanceerd wordt. Ik bewaar lange spullen zo dat ze in principe langs me heen zouden moeten gaan (fullsize fietspomp bv.)
Verwijderen@Anoniem: De Nordic heb ik ingekort en berg ik op met de punt naar voren. Naar mij toe wijst dus alleen een dik rubber handvat. Het risico de stok niet snel genoeg tevoorschijn te kunnen halen bij plaatsing op een andere plek schat ik groter in!
VerwijderenDaarbij zit tussen handvat en mij ook nog het stuur.
VerwijderenNu ben ik ineens benieuwd hoe lang jij eigenlijk bent Reinier... ik ben 1.94m en rijd Bülk ;)
BeantwoordenVerwijderenOok 1.94, maar wel met lange benen. Zelfde beenmaat als Ymte, alleen ben ik iets kleiner. Maar met korte cranks is soms ook wel wat op te lossen. Ik heb ook de achterkant van mijn schoenen wat bijgevijld om niet steeds de bodem te raken. Mijn DF had ook best een cm of 3 hoger mogen zijn, zou liever 170 mm cranks hebben dan nu 153 mm. Maar mooi dat jij in de Bülk past. Er was een andere klant die er niet in paste, en ik was langer dan hij...
VerwijderenLange benen kan wel een dingetje zijn. Ik heb schoenmaat 50, dat helpt ook niet, maar de lange van de twee original Rotte Rijders heeft idd flink langere benen, volgens mij nog langer dan Ymte (in Ymtes fiets kon ik beter rijden).
VerwijderenMet een korte rug kan je in een Bülk nog wel wat doen door de stoel ver naar achteren te zetten; ik kom dan in de knel omdat ik m'n nek "op moet vouwen". Heb 'm vanaf achteren nu op standje 3 van de 6, kan dus nog zo'n 5cm verder. Rijd overigens wel zonder ventisit (ook in de DF).
Wellicht dat ik er dan toch in zou passen. Maar vooralsnog heb ik geen plannen om een nieuwe fiets te kopen, zeker nu mijn DF het weer lekker doet. Overigens pas ik daar ook alleen zonder ventisit in.
Verwijderen