Intellifiets

zaterdag 25 februari 2023

Drempeltechniek

Velomobielen en verkeersdrempels zijn niet echt een match in made in heaven. Mijn DF heeft de nodige littekens bij de voetenbakken. Zelfs zo erg dat er gaten in zitten. Het is heel vervelend, maar voor de meeste drempels moet ik mijn duur verworven snelheid omzetten in nutteloze opwarming van de trommelremmen om te voorkomen dat mijn fiets nog doorschijnender wordt. Behalve afremmen kun je ook nog proberen om de drempel diagonaal op of af te rijden, dat scheelt ook echt een slok op een borrel.

Lang heb ik gefilosofeerd over een systeem, gebaseerd op gps, dat onthoudt bij welke drempel ik ben, en wat dan de maximale snelheid is. Die snelheid kan in principe geautomatiseerd worden bijgehouden als je er vaker komt en registreert of je de bodem raakt. Een alarmering enkele meters vóór de drempel en op een display de maximale snelheid. Of zelfs een computergestuurde remactie. Uiteraard met een antiblokkeersysteem. De sensoren daarvoor kun je overigens ook gebruiken om een lekke of slappe band te detecteren, net als in een auto. Maar dat is allemaal veel werkt om te ontwikkelen. Leuk, maar ik heb al te weinig vrije tijd en die tijd fiets ik liever.

Maar onlangs bedacht ik een nieuwe techniek om drempels te nemen: ik span mezelf op tussen pedalen en schouderbladen, dus kont omhoog! Aan het totale gewicht verandert er natuurlijk niets, maar in dynamisch gedrag verandert er wel wat. Er zit nu geen "zak zand" op het stoeltje, maar die hangt verend tussen pedalen en rugleuning. Deze vering ontkoppelt als het ware een deel van het gewicht van de rijder bij een plotselinge verticale beweging van de fiets zoals bij een drempel gebeurt. Even lijkt de fiets lichter, totdat de geveerde massa mee komt, maar dan hebben we de overgang op de drempel net gehad!

Ik heb dit nu een paar keer geprobeerd en de bodem nog niet geraakt. En je gebruikt je spieren op een andere manier die je bij het normaal fietsen minder traint. Ik zeg win-win!

9 opmerkingen:

  1. Hallo Reiner, dat is zeker het proberen waard. heb zelf een Milan die daar ook last van heeft, wat ik zelf gedaan heb, is een extra rubberring onder de body op de veerpoot. hierdoor staat hij wat hoger dan standaard, heb zelf weinig last nu van die remdrempels :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ga ik misschien ook doen. Heb net een smallere (dus lagere) achterband gemonteerd, daarmee komt de voorkant ook iets omhoog. Nog niet mee gereden overigens.

      Verwijderen
    2. In ieder geval een dynamische oplossing! :-) Maar ik houd het dan toch liever op m'n rolbumpertje bij de voetenbulten.
      De manier van Peter wordt al vaak toegepast bij de DF natuurlijk maar werkt alleen met (heel) smalle banden, anders gaan die de onderkant van de wielkast schaven, van binnen uit.
      Nadeel dat bij de Milan niet geldt is dat de halve maan aan de bovenkant (waar wind in slaat) nog groter wordt dan mijn open kruin (-: !

      Verwijderen
    3. Ja Mick, jouw rolbumpertje vind ik ook een geniale oplossing. Ik heb vandaag mijn techniek weer uitgeprobeerd. Drempel met 33 km/u probleemloos waar ik vroeger met 28 km/u de grond al raakte. Maar wel met andere banden (voor breder en hoger, achter smaller en lager). Scheelt zeker ook.

      Verwijderen
  2. Leuk bedacht, en ik geloof direct dat dat veel scheelt! Ben alleen bang dat het in mijn Milan niet kan, dat de stoel dan breekt of voor uit de steuntjes komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of de stoel het houdt weet ik niet, maar de stoel wordt nog steeds belast, zal wel niet loskomen uit de steuntjes. Bij mij zit de stoel overigens vast, zal bij de Milan wel een andere constructie zijn. Zou wel fijn zijn om in de DF ook een andere constructie te hebben waarmee je de stoel eenvoudig eruit kunt halen.

      Verwijderen
  3. Lijkt op balkjes springen bij het veldrijden ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, ja maar ik spring niet met velo en al over de drempels hoor!

      Verwijderen