Nou, de resultaten dan.
Over de hele rit - het deel dat we samen reden - was het verschil maar 7 Watt, ofwel 5%. Het grootste verschil was een stuk langs de maas waar het op 14W, 9% uitkwam. Het verschil valt nauwelijks te verklaren uit gewichtsverschil, ik ben ca 4 kg zwaarder, maar Erwin heeft waarschijnlijk iets meer gewicht aan gereedschap en banden aan boord. Ook heuvel op was het verschil maar 1%, dat valt binnen de marges van de meetnauwkeurigheid. Het verschil zit 'm zeer waarschijnlijk in de achterband. Mijn marathon (de gewone, niet de plus variant) staat niet bekend als een hele snelle band, de Grand Prix van Erwin komt veel beter uit de test rollen. Erwin kwam via een vergelijking op www.bikerollingresistance.com uit op een verschil van 10W. Dat past prima in de meetresultaten. Kortom, het lek is boven!
Nu is nog even de vraag wat ik met die 10 W zou kunnen doen. In de zomer is mijn kruissnelheid ca 37 km/u, met 10 W extra zou oplopen tot ca 38 km/u. Toch de moeite waard. Verder droom ik nog van dichte wielkasten maar met behoud van draaicirkel, verkleining van de wielopeningen voor en achter en een betere stroomlijn bij de wielen. Overigens, 15 kg minder gewicht (afvallen en minder zooi aan boord) levert ook 1 km/u meer snelheid op volgens kreuzotter.
Ik moet toch iets vinden om het Erwin moeilijk te maken...
Mooi dat je het gevonden hebt Reinier! Banden kunnen inderdaad veel verschil uitmaken, dat bewijzen de testen van Wim Schermer duidelijk genoeg.
BeantwoordenVerwijderenDichte wielkasten? Voor mij liever niet meer, een Tuna zou me wat dat betreft ideaal lijken.........
Eigenlijk vind ik 10W wel meevallen. En naarmate je harder fietst, wordt de invloed van de band relatief steeds kleiner. Je vecht dan vooral tegen luchtweerstand.
VerwijderenDie Tuna is inderdaad een fraaie fiets en gaat als de brandweer. Zeker bij hogere snelheid zullen de dichte wielkasten gaan helpen.
Ja, mijn bezwaar tegen de Tuna, de voorwielen niet meer kunnen bereiken om achteruit te kunnen rijden, is eigenlijk met het in gebruik nemen van de onboard prikstok ook geheel verdwenen! (-:
VerwijderenVind die oplossing zelfs beter werken dan de voetensleuven van VM.nl (en Alligt bijvoorbeeld, Flevobike...).
Maar dat geldt jammer genoeg alleen als ik het schuimdeksel niet ook gebruik, want dat loshalen kost tijd natuurlijk (en dat zal met een racekap niet anders zijn, behalve misschien met de SuperMango).
Toch 'ligt' over klinkers de omtrek van je banden uiterst gevoelig...Met de Cheetah heb ik mijn voorwiel i.p.v. 406 echt niet 'per ongeluk' voor een 451 vervangen (met ook nog eens een brede 37 mm band, de Schwalbe MOW Joe)!
Maakt dat ik niet echt uitkijk naar Brompton voorwielen. Ook al niet met het aantal banden 406 dat ik hier nog heb liggen (-: