Intellifiets

woensdag 15 februari 2023

Het lek is boven

Nee, geen lekke banden, maar een vermogenslek. Vorige rit met Erwin moest ik ongeveer 30%, zo'n 35 W harder trappen dan hij, op de snellere stukken liep dat op naar meer dan 45 W verschil, bijna 35% harder werken Er bleek toch wel sprake van wat achterstallig onderhoud en na een grote beurt in Dronten was de grote vraag hoe het verschil nu uitpakt. We reden een rondje van 58 km met de eerste helft wat kortere stukken, kruispunten, matig wegdek etc. In de tweede helft ging het over de dijk langs de Maas en daar kon het tempo flink omhoog. In tegenstelling tot de vorige rit heb ik nu ook met de racekap gereden zodat het verschil tussen ons alleen de achterband is. Ik rij met een brede Schwalbe Marathon en Erwin met smalle Continental Grand Prix, beiden 26 inch, maar ik op 4 bar en Erwin pompt 'm op tot 8 bar. Eigenlijk is dat het enige verschil. Er is overigens nog een verschil en dat is dat ik mijn vizier meestal niet helemaal sluit om door een spleet te kijken. Deze rit heb ik behoorlijk veel met het vizier tamelijk dicht gereden omdat de tocht anders koud was en die ging door mijn haren en kwam in mijn nek. En omdat we hard reden ga je zweten en krijg je het juist extra koud. Ik heb dit voorheen nooit zo ervaren, maar misschien dat ik toen een buf om mijn nek had.

Nou, de resultaten dan.


Over de hele rit - het deel dat we samen reden - was het verschil maar 7 Watt, ofwel 5%. Het grootste verschil was een stuk langs de maas waar het op 14W, 9% uitkwam. Het verschil valt nauwelijks te verklaren uit gewichtsverschil, ik ben ca 4 kg zwaarder, maar Erwin heeft waarschijnlijk iets meer  gewicht aan gereedschap en banden aan boord. Ook heuvel op was het verschil maar 1%, dat valt binnen de marges van de meetnauwkeurigheid. Het verschil zit 'm zeer waarschijnlijk in de achterband. Mijn marathon (de gewone, niet de plus variant) staat niet bekend als een hele snelle band, de Grand Prix van Erwin komt veel beter uit de test rollen. Erwin kwam via een vergelijking op www.bikerollingresistance.com uit op een verschil van 10W. Dat past prima in de meetresultaten. Kortom, het lek is boven!

Nu is nog even de vraag wat ik met die 10 W zou kunnen doen. In de zomer is mijn kruissnelheid ca 37 km/u, met 10 W extra zou oplopen tot ca 38 km/u. Toch de moeite waard. Verder droom ik nog van dichte wielkasten maar met behoud van draaicirkel, verkleining van de wielopeningen voor en achter en een betere stroomlijn bij de wielen. Overigens, 15 kg minder gewicht (afvallen en minder zooi aan boord) levert ook 1 km/u meer snelheid op volgens kreuzotter.

Ik moet toch iets vinden om het Erwin moeilijk te maken...

3 opmerkingen:

  1. Mooi dat je het gevonden hebt Reinier! Banden kunnen inderdaad veel verschil uitmaken, dat bewijzen de testen van Wim Schermer duidelijk genoeg.
    Dichte wielkasten? Voor mij liever niet meer, een Tuna zou me wat dat betreft ideaal lijken.........

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk vind ik 10W wel meevallen. En naarmate je harder fietst, wordt de invloed van de band relatief steeds kleiner. Je vecht dan vooral tegen luchtweerstand.
      Die Tuna is inderdaad een fraaie fiets en gaat als de brandweer. Zeker bij hogere snelheid zullen de dichte wielkasten gaan helpen.

      Verwijderen
    2. Ja, mijn bezwaar tegen de Tuna, de voorwielen niet meer kunnen bereiken om achteruit te kunnen rijden, is eigenlijk met het in gebruik nemen van de onboard prikstok ook geheel verdwenen! (-:
      Vind die oplossing zelfs beter werken dan de voetensleuven van VM.nl (en Alligt bijvoorbeeld, Flevobike...).
      Maar dat geldt jammer genoeg alleen als ik het schuimdeksel niet ook gebruik, want dat loshalen kost tijd natuurlijk (en dat zal met een racekap niet anders zijn, behalve misschien met de SuperMango).
      Toch 'ligt' over klinkers de omtrek van je banden uiterst gevoelig...Met de Cheetah heb ik mijn voorwiel i.p.v. 406 echt niet 'per ongeluk' voor een 451 vervangen (met ook nog eens een brede 37 mm band, de Schwalbe MOW Joe)!
      Maakt dat ik niet echt uitkijk naar Brompton voorwielen. Ook al niet met het aantal banden 406 dat ik hier nog heb liggen (-:

      Verwijderen