Intellifiets

zaterdag 19 januari 2019

De bijna ideale DF kap

Rijden onder de kap is in dit jaargetijde comfortabeler dan met alleen een minivizier. Dat minivizier beslaat en dan moet je er geforceerd overheen kijken. Ook viezigheid en krasjes maken het bij tegenlicht heel vervelend om doorheen te kijken. De kap heeft ook een vizier, dat heeft in principe dezelfde nadelen. Je kunt bij de DF er wel een pinlock vizier op zetten, dat lost het probleem van het beslaan van het vizier op. Maar prettig is het niet, het beeld vertekent nog meer en de spiegels zijn ook lastig te zien, die zitten net op de rand van het pinlock voorzetraampje. Tegen het beslaan van de zijruitjes had ik al voorzetruitjes gemaakt, die werken prima.
Hoe lekker zou het zijn om de kap op een kier te kunnen zetten en er onderdoor te kunnen kijken. Maar zodra je 'm op een acceptabele kier zet, zit je met je gezicht vol in de wind. Zeker voor mijn ogen met contactlenzen is dat niet prettig.
De oplossing is eenvoudig, zet een kleine deflector aan de onderkant van de opening die de wind naar boven blaast. Ik heb eerst wat geƫxperimenteerd met een vrij smalle deflector van een cm of 10 breed en 2.5 cm hoog. Bij zijwind komt de wind er toch nog door. Maar als ik mijn vinger net boven de rand leg, is dat al weer genoeg om het probleem op te heffen. Dus wil ik een vizier over de hele onderrand van de kap. In het midden 25 mm, aan de rand is 10 mm wel genoeg
Aan de slag: eerst van papier een paar probeersels knippen totdat ik een redelijke vorm te pakken heb. Daarna deze vorm uitknippen uit een plaatje lexan.


Daarna een strookje klittenband om de rand van de kap geplakt (kleine inkepinkjes maken in het klittenband omdat de rand een gekromd oppervlak is. Ook een strookje klittenband op de deflector.
Het resultaat ziet er zo uit:



En na 43 km aangekomen op mijn kantoor is het zicht ongeveer zo. Zoals je ziet compleet vrij zicht terwijl het vizier en de deflector beslaan. Het beeld klopt niet helemaal met wat ik zelf zie, ik zie iets meer aan de onderkant, precies tot waar de neus van de fiets het beeld begrenst.


Ik heb er nu ruim een jaar mee gereden en het bevalt zeer goed. Er stroomt voldoende frisse lucht naar binnen die totaal niet in mijn gezicht blaast. Ik heb altijd een buff op mijn kop, 's zomers om het zweet uit mijn ogen te houden, en 's winters om het bolletje warm te houden. Als ik 'm niet op heb, voel ik de wind door mijn haren gaan.
Qua aerodynamica heb ik geen nadelige effecten ondervonden bij het nu deels geopende vizier. Ik test het regelmatig als ik hard ga of ik verschil merk tussen vizier dicht en op een kier. Nog nooit verschil gevoeld. Ook tijdens CycleVision 2018 nog mee geƫxperimenteerd, maar ook bij 50 km/u merk ik geen verschil. Je moet toch afleiding hebben tijdens die uurrace ;)
Zijn er dan helemaal geen nadelen? Ja, toch wel. Je kunt het vizier niet eenvoudig meer helemaal dicht doen (maar waarom zou je dat nu nog willen). En het belangrijkste, er komen spetters in je gezicht bij regen. Dat probleem moet ik nog zien op te lossen. Maar als het regent ga ik bij voorkeur niet fietsen, ik ben tenslotte een kap-watje.

Als uitsmijter nog even een foto van mijn standaard die erg handig is bij onderhoud en reparatie van lekke banden. Je kunt het wiel er eenvoudig afhalen zonder dat je de fiets op zijn kant moet leggen. Een simpel plankje met wat isolatieschuim ter bescherming van de lak. Door de breedte van het plankje blijft de fiets staan, hij kan immers niet op de rem als je het wiel eraf wil halen.



10 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Nog even een vraagje: gebruik jij de deflector om de kap te ontwasemen, of zet jehet vizier ook op een kiertje en kijk je daar door? Voor mij is dat "vrij zicht" essentieel voor deze oplossing. Vizieren zijn altijd vies, zitten krassen in of druppels op. Bij tegenlicht in het donker een drama.

      Verwijderen
  2. Ha Wim, ik zal zeker niet claimen dat ik de uitvinder ben. Ik weet dat jij regelmatig geschreven hebt over dit onderwerp, maar ook op andere blogs is er over geschreven. Dat heeft mij zeker geholpen bij het opnieuw "uitvinden van het wiel". Specifiek voor de DF kap had ik er nog nergens over gelezen.
    Jammer dat je de laatste tijd zo weinig schrijft, je bent toch een grote inspirator op velomobiel-innovatiegebied!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Reinier,
    Ik rij nog steeds zonder kap maar dat is over 20 km w-w ook goed te doen, veel minder ver. Zelfs zonder kap had ik last van condens op het minivizier. Het maakt daarbij niet uit eigenlijk of ik de luchtinlaat (met enkele koplamp er in) open of dicht heb dus die heb ik nu dicht gemaakt met een prop doek.
    Het dubbele lexan dat ik eerder maakte hielp goed tegen de condens maar verminderde de optiek toch wel t.o.v. enkel.
    Ik heb er daarom nu een kijkglas voor gebogen van 3 mm dat optisch net zo goed is als dun en nauwelijks nog beslaat.
    Ik zal er binnenkort over berichten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wil nog eens knutselen met een vizier met een brede spleet erin waar je door kijkt. Eigenlijk net als bij mijn kap. Grootste probleem is om het bovenste deel voldoende stijf te krijgen. Maar het kijken door een spleet bevalt me veel beter dan het kijken door welk vizier dan ook.

      Verwijderen
  4. Ja, zo'n deflector werkt vaak prima, ik zal ook weer eens aan de slag moeten, het QV vizier bevalt prima, maar moet in veel omstandigheden ook op een kier. Dan heb ik dus ook koude lucht recht op m'n gezicht, eens experimenteren met wat lexan op de schuimkap zou ook wel kunnen werken wellicht......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mmm, misschien ook wel wat voor mij. Ik heb voor de winter, als ik met kap rij een mini mini vizier, iets verder naar voren, helpt tegen spatten. Langzamerhand wordt de fiets van lexan..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hans Battenberg1 april 2019 om 22:59

    Dag Reinier, ik heb n.a.v. je bericht in ligfiets.net een deflector gemaakt en heb er nu een paar maanden mee gereden. PERFECT! Onbedoeld is de mijne iets smaller (wel even hoog) en ik heb de indruk dat ik daarmee ook een nuttige windstroom langs de zijraampjes creƫer. Klein, maar fijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je feedback, leuk dat het ook werkt voor jou! Mijn eerste versie was ook wat smaller, maar met zijwind werkte dat niet goed genoeg. Nu over de hele breedte gaat het prima. Misschien maak ik 'm in het midden nog iets hoger, ik kijk er toch ruim overheen. Hopelijk komt er dan minder water naar binnen bij regen en miezer. Nu nog iets vergelijkbaars knutselen voor een minivizier, dat ding beslaat ook op koude dagen, erg irritant.
      Mijn zijruitjes zijn voorzien van voorzetruitjes en daar heb is sowieso geen condens meer, ook niet als ik stil sta.

      Verwijderen