Intellifiets

vrijdag 10 mei 2019

Mini vizier 2.0

Velomobielen zonder (mini) vizier, je ziet ze wel eens rijden tijdens een ligfietstreffen. Ocherm denk mijn Brabantse ziel dan, want zelf kan ik geen meter rijden zonder. Ik word helemaal gestoord van de wind in mijn ogen, de herrie rond mijn oren en de koude lucht over mijn al wat kalende bolletje. Nu is een vizier niets nieuws, vizier-pionier Wim Schermer schreef er jaren geleden al over, zie bijvoorbeeld dit bericht. Maar zo'n mini vizier is niet helemaal perfect: waar ik me aan erger is dat zo'n vizier snel beslaat, zeker bij koud en vochtig weer. Bij een inspanning bergop, stilstaan voor een stoplicht of bij regenachtig weer, telkens beslaat het vizier en moet ik moeite doen om er overheen te kijken. Ook vuil en regendruppels zijn hinderlijk, zeker in het donker met koplampen van tegemoetkomende auto's.
Bij mijn toerkap heb ik het prima voor mekaar, zie mijn vorige blog post. Maar ik wil ook wel eens "cabrio" rijden, zonder de onder de kap noodzakelijke oordoppen. Daar moet ik ook nog eens een oplossing voor verzinnen.
Nu had ik nog een experimenteel vizier liggen, eentje die 5 cm hoger is dan het gebruikelijke (9 cm) mini vizier. Uiteindelijk beviel die me niet omdat je altijd door het vizier moet kijken, te hoog om er overheen te kijken. Dus dan knippen we er gewoon een stuk uit, kijken hoe dat dat uitpakt. Ik ga in de fiets zitten, met het grote vizier erop. Met een stift markeer ik het gebied waar ik normaliter door kijk.
Het mes erin, voor een beginnetje, daarna de schaar om het af te maken.





En hoe bevalt het? Super! Helemaal vrij zicht, niks voor je ogen maar toch geen wind in je gezicht. Zoals je op de foto's ziet, is het vizier zelf beslagen ('s ochtends vroeg op een heuveltje), maar in het zichtveld geen centje pijn.
Nu heb ik ook nog een lekkere afdaling in mijn woon werk route. Ik haal daar ca. 65-70 km/u. Tot 65 gaat het allemaal prima, daarboven begin het bovenste deel van het vizier te klapperen. Misschien moet ik wat experimenteren met een versteviging in het midden, maar dan ben ik mijn vrije zicht kwijt. Toen de spleet er nog niet in zat, klapte het vizier overigens ook in mekaar in de afdaling.
Ik heb tijdens het fietsen ook zelf nog even het bovenste deel naar beneden geduwd en meteen heb je de wind bijna vol in je gezicht, het doet dus zeker wat!
Is het nu klaar? Nee nog één dingetje wil ik proberen. Met het beslagen vizier kan ik niet in de spiegels kijken. Op die plekken ga ik ook nog een gat maken. Ik hoop dat het de stevigheid niet te veel schaadt.
Ik ben benieuwd hoe vaak ik zal denken bij een volgend treffen: ocherm, die heeft nog een spleetloos vizier.

9 opmerkingen:

  1. Goed idee. De vizieren maak ik altijd van 0.75 mm dik Lexan. Je zou eens kunnen proberen met 1 mm dik Lexan. Dat is veel steviger maar nog net met een goede schaar te knippen.
    Blijft wel het feit dat een 9 cm minivizier door de twee klittenbanden lager te bevestigen, je tijdelijk de hoogte kan aanpassen en er makkelijk overheen kan kijken.
    De spleet houdt ongetwijfeld de luchtstroom omhoog intact, maar ook standaard gaat de luchtstroom een flink stuk omhoog. Je blijft dan beschermd tegen insecten en geruis van de wind.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Renier, om te voorkomen dat het bovenste deel gaat klapperen of vervormt, zou je dat deel dubbel kunnen uitvoeren. Knip een gelijk deel uit en plaats dat er strak tegen aan en zet het vast met een paar popnagels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. JA, dat is ook een optie. Misschien probeer ik het nog met een 1mmm lexan plaat zoals Wim voorstelde, is mooier.
      Jouw idee heeft als voordeel dat ik de 0.75 mm gewoon heb liggen. Vandaag dik 8 uur gefietst lang de grote rivieren. Het vizier heeft zich prima gehouden, ondanks de overvloedige (zij)wind

      Verwijderen
  3. eindelijk weer eens een goed idee ...... tnx Reinier !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Reinier, ik gebruik al bijna 10 jaar een soort van XXXL scherm met een klein reepje scherm aan de onderkant van het scherm die de lucht omhoog stuurt aan de achterkant van het scherm, hierdoor heb je minder last van het beslaan. Je zit volledig uit de wind, ook met zijwind. Ik heb het scherm met klittenband bevestigd in de rand waar het deksel in ligt. klittenband op de buitenkant van de body vind ik "not done". Je koopt geen gestroomlijnde fiets om dit tegen te gaan met klittenband. zie mijn blogspot. http://pdrond.blogspot.com/2012/03/een-nieuw-windschermpje.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan zo'n kleine deflector had ik ook gedacht, maar dat vond ik constructief onhandig. Het grote voordeel van een spleet is dat er nooit iets in het zicht kan zitten.
      Vizier in de instaprand bevestigen is een aardig idee, zal daar eens naar kijken.

      Verwijderen
  5. Goede idee. Ga ook eens experimenteren. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. IK rijd nu bijna een jaar met veel plezier in gele DF XL nr 91 rond (Utrecht). Ik heb een (gele)zomerkap erbij gekocht toen ik de fiets van een hele aardige Houtenaar overnam. Zit vrij diep in de fiets, en omdat ik zoveel mogelijk zicht op wegdek wil en niet door lexan wil kijken is een deflector vizier op de DF rand geen optie. Nu ben ik bezig met het bestaande lexan vizer ongeveer drie cm langer naar beneden te monteren en want hij hapt in de oorspronkelijke stand naar mijn zin veel te veel wind.

    Waar ik wel een deflector zou tolereren is in de verdiepte neusril, ongeveer ter plekke van waar voorluik aansluit aan DF deel voor mij. Dat is best ver verwijderd van het mangat en vizier. Heeft iemand dat ooit geprobeerd? Ik hoop zo genoeg wind deflectie naar boven te krijgen om de nauwe spleet waardoor ik nu kijk windvrij te houden (ik heb het oorspronkelijke lexan vizier ongeveer 3 cm naar beneden gemonteerd met tape).

    Met tape heb ik één en ander gemonteerd en morgen ga ik proefritje doen. Ik laat van me horen en zal ook foto's laten zien,

    BeantwoordenVerwijderen