Intellifiets

zondag 9 juli 2017

klapband achter - levensgevaarlijk!

Gisteren had ik het plan gemaakt om een rondje van ca 170 km langs rivieren, plassen en slootjes te doen. Waal, Linge, en Nederrijn. Prachtige route en best wel velomobiel-vriendelijk.

Nadat ik het dorp uit was begon ik met een lekker tempo van rond de 40 km/u. Maar al na 15 km reed ik lek. Niet zo maar lek, maar een klapband van mijn achterwiel. Ik hoorde opeens een raar geluid en 2 seconden later was mijn fiets totaal onbestuurbaar. Ik reed over een smal fietspad op een dijk en ging richting berm met een steile graskant. Net, maar dan ook net op tijd stond ik stil. Heel voorzichtig ben ik uitgestapt, ik stond al gedeeltelijk op het steile stuk. Het had maar een haar gescheeld of ik was een meter of 5 lager geëindigd.

Die kan naar de vuilnisbak!
Deze band, de Furious Fred, is een hele licht, snelle band, maar heeft geen noemenswaardige lekbescherming. Het loopvlak is maar 1.5 mm dik. Opvallend is dat er maar één plek op de band kaal is. Dat verwacht je bij een blokkerende remactie, maar mijn achterwiel is helemaal niet geremd. Zou natuurlijk ook kunnen komen van het omgekeerde: een te snelle optrekactie. Maar ik denk dat ik dan mijn eigen kracht overschat. Meest voor de hand liggende oorzaak is dat de band eigenlijk net te hoog is. Heel af en toe liep de band aan in de wielkast bij het sterk inveren. Met name als ik een drempel op hoge snelheid nam, kwam het wel eens voor dat ik op de band de kast raakte. Ik heb de band wel eens bekeken nadat dat een paar keer gebeurd was, maar er was niets aan te zien. Blijkbaar hoeft het maar één keer een beetje fout te gaan en de band is kaal.
De dichtstbijzijnde fietsenmaker had niet veel keus in buitenbanden. Er ligt nu een Schwalbe Marathon op (47-559). Gelukkig niet de "plus". Deze band ziet eruit alsof die nooit lek kan, met een dik loopvlak. Aangezien ik op mijn woon-werk route regelmatig de 70 km/u aantik op een smal fietspad met bomen aan weerszijden (5% afdaling), ben ik nu toch wat voorzichtiger met mijn materiaal nu ik gezien heb hoe snel het mis kan gaan.
De eerste kilometers vroeg ik me af of de band nou veel langzamer was of niet. Het leek wel wat meer moeite te kosten om mijn kruissnelheid van ca 37 km/u aan te houden, maar gaandeweg de rit ging het toch weer 40+. Wordt nu toch wel tijd om mijn powermeter eens af te maken, dan kan ik het objectief vaststellen.
Het rondje zelf bleek inderdaad prachtig. Helaas een paar keer verkeerd gefietst of de Garmin niet op tijd bekeken. Na 184 km veilig thuis.


28 opmerkingen:

  1. Bij een verhoogde rijvaardigheids cursus somde de instructeur op : Waar is het roer van een schip ? Juist. Waar is het roer van een vliegtuig ? Juist. Waar denken jullie dat de stabiliteit van een wielvoertuig te vinden is ? Waar moeten de banden met het beste profiel dus zijn ?

    Hadden we allemaal fout want wij dachten dat de sturende (voor)wielen de beste banden moesten hebben....

    Nu ja wegvallen van stabilitiet achter dat heb jij nu ervaren....kun je alleen nog maar heel hard remmen. Is een van de verkoop argumenten van de QV : 1 klapband laat niet alle stabiliteit wegvallen..

    Het kan wel gevaarlijk zijn ( vooral bij kantelen ) maar de meeste velomobielen hebben krachtige remmen (voorwielen) en niet zoveel massa. Je staat in luttle seconden/meters stil of gaat dan niet meer zo hard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je snel remt sta je inderdaad snel stil, maar het ging zo ongelooflijk snel mis, daar kun je bijna niet op reageren. Was echt meer geluk dan wijsheid. Ze zeggen wel eens dat je nooit harder moet rijden dan je beschermengel vliegen kan. Mijn engel haalt gelukkig de 40 nog.

      Verwijderen
  2. Vorig jaar vergelijkbaar geval gehad met de super moto alleen ik verloor wel de controle en ging op z'n zij en kwam net voor een boom tot stilstand. In mijn geval de zijwand doorgesleten waarschijnlijk ook door af en toe in een bocht de wand te raken. Dikke banden, comfort, lage rolweerstand maar niet zonder gevaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n overstekende boom is ook mijn nachtmerrie. Ik weet niet of er een verband is met dikke banden en sneller lek gaan, tenzij lek door schuren tegen de wielkast. Intuïtief zou ik denken dat brede banden een lagere contactdruk hebben (groter contactoppervlak) en dus makkelijker over steentjes of andere ellende heen rollen. Ik heb toch al de nodige verhalen nu gelezen of gehord van mensen die om zijn gegaan of net niet na een klapband. Een fiets met het gewicht en de snelheid van een DF en de veiligheid van een QV, daar is wel een markt voor denk ik.

      Verwijderen
  3. De Marathon Supreme 42-559 MicroSkin Tubeless Easy zou snel moeten zijn met goede lekbescherming: https://www.schwalbe.com/nl/tour-reader/marathon-supreme.html , maar die Greenguard die je nu hebt is zeker niet slecht Een zwaardere band zal iets moeilijker accelereren, dat geldt ook voor de Almotion.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb wat testen bekeken van Wim Schermer. De Marathon lijkt een redelijke middenmoter. Hij is wel een halve kilo zwaarder, daar wordt het impulsmoment van het wiel bepaald niet beter van. Zoals je zegt, moeilijker accelereren. Heb er nog niet aan gerekend wat het effect ongeveer is.
      Maar veiligheid heeft een stap in prioriteit gemaakt na deze ervaring.

      Verwijderen
  4. Ik heb 1x een klapband gehad met een Marathon Racer. Er zat een knik in de hieldraad en dat was waarschijnlijk de oorzaak. De buba had niets, maar de biba was helemaal gescheurd.

    Ik reed ruim 30km/u, maar de fiets werd niet onbestuurbaar. Ik schrok van de enorme knal en voelde ook echt dat ik achterover 'viel'. Ik remde en stond keurig in de lijn waarin ik reed stil.

    Ik reed trouwens met de XS, niet met de Roeifiets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik reed tegen de 40 km/u. Wellicht dat ik toch nog iets heb kunnen sturen of corrigeren, maar gevoelsmatig ging de fiets zijn eigen weg. Misschien dat een XS iets stabieler is dan een DF. Kan misschien ook komen dat ik bijna 1.95 ben en het zwaartepunt wat hoger ligt (en meer massa op het achterwiel)

      Verwijderen
  5. Wauw, dat lijkt mij schrikken. Gelukkig kwam je goed weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben mijn beschermengeltje dankbaar! Ik hoop het nooit meer mee te maken. Maar het leven is nu eenmaal niet zonder risico's. Binnenkort zit ik weer op de racefiets in de Alpen, moet je ook geen lekke band in een afdaling krijgen.

      Verwijderen
  6. Van Furious Fred naar Serious Flat kan zich ook spontaan voordoen :
    https://atrikecalledquest.blogspot.nl/2016/10/wielkasten-schoonmaken-20-kaboom.html
    Gelukkig is het allemaal goed afgelopen met jou.
    Maarre, met 70 naar beneden ? Wow ! Wat voor een verzet gebruik je dan wel niet ?
    Kunnen je benen wel zo snel rond ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zeg, 6 bar, zou ik ook klappen! Ik had er met CycleVision de toegestane 4.3 bar in gepompt en daarna niet meer naar gekeken.
      70 per uur is gewoon laten rollen, niks bijtrappen.

      Verwijderen
  7. Ik ervaar de Kojak als achterband als een goede keuze.
    Veel grip, en best aardig robuust.

    Groet
    Rudolf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als achterband ken ik de Kojak niet, maar als voorband op de Quest was ik er niet enthousiast over. Toen ik overstapte naar F-lite vond ik dat een verademing, behalve dan de draaicirkel. Past helaas niet op mijn DF Als de Marathon me niet bevalt kan ik nog terug naar de Durano, die lag er voor de Furious Fred onder en is nog lang niet versleten.

      Verwijderen
    2. Voorbanden : schwalbe one.
      Panaracer minits als reserve banden. (leggen zo heerlijk makkelijk om)

      Verwijderen
  8. Ik rij met latex binnenbanden rond. Die schijnen zelfs bij een klapband (heb ik van horen zeggen, geen eigen ervaring) nog een restdruk te behouden waardoor de fiets niet geheel oncontroleerbaar wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan ik me niets bij voorstellen. Als het gat maar groot genoeg is, ontsnapt de lucht heel snel. Maar misschien heeft een latex biba zoveel rekvermogen dat een gat niet snel groter wordt en de band dus niet snel leeg kan lopen?
      Eigenlijk zou je een dunne, massief rubberen band moeten hebben binnenin een binnenband zodat je altijd nog iets hebt als de nood hoog is. Zou het bestaan?

      Verwijderen
  9. Heb het ook een keer gehad, je staat te trillen op je benen na de tijd. In Duitsland zijn er rijders die daarom met massieve banden rijden achter. Puur voor de veiligheid bult af. Je moet er niet aan denken als dit gebeurt in een afdaling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, massieve banden. Dan blijft er wel weinig snelheid over. Ik ga eens nadenken of het mogelijk is om een extra binnenband te monteren

      Verwijderen
    2. Kijk eens naar de Schwalbe Procore, tubeless met een extra binnenband.
      https://www.schwalbe.com/nl/procore.html

      Verwijderen
    3. Wauw, Schwalbe heeft al gemaakt wat ik in gedachten had. Wel heel erg duur en de buitenband moet minimaal 57 mm breed zijn. Past dus niet in de DF wielkast. Wellicht zijn of komen er vergelijkbare producten op de markt

      Verwijderen
  10. Gelukkig niks ernstigs gebeurd verder... Maar dit is geen slijtage waar je meteen rekening mee houdt.
    De Marathon lijkt me wel een zware/trage vervanger, het andere uiterste dan wat je had ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Renier,

    Ik was met de Furious Fred alleen wat benauwd voor slijtage op de wangen. In bochten liep dat in mijn toenmalige Quest wel eens aan en de wangen zijn echt dun. Ik heb te kort met een FF in de DF gereden om er veel over te zeggen, maar kan me niet voorstellen dat die in de wielkast boven aanliep. De zijkanten kon ik me goed voorstellen, daar heb ik goed op gelet, maar gebeurde niet.

    Aanvullend hierop: ik verwacht dit probleem ook bij de Schwalbe Ones's voor. Die bandjes zijn super prettig en snel, maar ik heb er al 3 die plotseling, onverwacht lek reden, vreemd genoeg steeds op lage snelheid. Het waren geen klapbanden, maar dat had makkelijk gekund, grote gaten in de buitenband. 1 noodstop kan zoveel rubber weghalen, dat een klein steentje genoeg is voor de rest. In gevaar is een klapband voor ook groot, je gaat toch minstens flink van je lijn afwijken.

    Groet,
    Henk-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik de achterkant indrukte of tijdens een (te) hard genomen drempel dan kwam FuFred tegen de wielkast. Ik weet niet of dat precies op het loopvlak was, of tegen de wangen. Eigenlijk was de hele band nog prima in orde, nergens slijtage te zien behalve bij het gat. Met de One's voor heb ik één keer lek gehad, in de eerste 100 km. Doen het verrassend goed. Klapband heb ik voor nog nooit gehad, geen idee hoe de fiets daarop reageert, maar ik verwacht niet zo'n totale onbestuurbaarheid als bij een lekke achterband.
      Wat heb jij nu achter liggen?

      Verwijderen
    2. Ik heb met een One één keer een klapband voor gehad, dat was vooral een harde knal. Onbestuurbaar was het zeker niet, de bestuurbaarheid was net zoals bij iedere andere lekke band.

      Verwijderen
  12. Ook meegemaakt bij het begin van m'n velomobielcarriere 5 jaar geleden. Bij 45km/uur begon de fiets te stuiteren. Het voelde als een lekke band maar ik vond het niet logisch want ik kon immers nog 45 rijden en beslot gang te houden tot ik af zou moeten remmen voor een bocht. Dat doe je ook maar één keer want na heel korte tijd plofte debachterband. Fiets was compleet onbestuurbaar en het was een kwestie van geluk waar ik terecht zou komen, op de tegemoetkomende rijbaan, van de dijk af rollen of in de berm. Gelukkig werd het dat laatste al sloeg ik wel om. Buitenband was opengescheurd. Sindsdien neem ik hier geen risico's mee, met dagelijks 2x de Beneluxtunnel met 85 topsnelheid. Geen dunne achterbandjes voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ook ik heb het 1 keer meegemaakt. Eigen schuld: achterband was slordig omgelegd en liep dus van de velg af. Binnenband naar buiten en knal! Bij 35 km/h op een brede, gelukkige lege weg, rechtuit. Alsof je opeens op een rodeostier zit! Remmen inknijpen en zo goed mogelijk vooruit blijven sturen. Volle breedte nodig gehad en overeind gebleven. Ondertussen 150.000 km verder en nooit meer zoiets gehad, maar nog steeds alert op. Regelmatig loopvlak nakijken. En de marathon is een stevige band. Duurt een fractie langer om op gang te komen (meer gevoel dan dat het echt tijd kost), maar houdt die gang ook beter vast. Moet heel veel mee gebeuren voor die gaat knallen. En zelfs als ie leeg gaat, heeft ie doordat het een dikke wanden band is, nog enige vorm over. Maar belangrijkste les: regelmatig je banden controleren.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb achter, o.a. om deze reden, een tubeless band liggen (nl. de Schwalbe G-One in 40-584). Is voor m'n gevoel iets sneller dan dezelfde band met binnenband (1 a 2 km/h kruissnelheid), maar ook comfortabeler. Daarnaast zou de vloeistof gaten tot 6mm moeten kunnen dichten, daardoor volgens de specialisten een kleinere kans op een klapband.
    Regelmatig controleren is wel nodig natuurlijk, ook omdat je het niet direct merkt als er iets in zit (behalve door een wat lagere bandenspanning).

    BeantwoordenVerwijderen