Intellifiets

zaterdag 3 december 2016

De grote piep piep piep prijsvraag

Nee, er zit geen raar piepje of kraakje in mijn fiets. Nou ja, eigenlijk ook weer wel.
In mijn zoektocht naar de verdeling tussen rolweerstand en luchtweerstand ben ik mijn uitroltest aan het verbeteren. Ik heb nu de magneetsensor van de kilometerteller gebruikt om een piepje te maken bij elk contact. Een simpel stukje elektronica maakt een pieptoontje zolang de sensor contact maakt. Een defecte koptelefoon van mijn telefoon sloop ik en ik sluit de pieptoon aan op het contact van de microfoon. Die gaat vervolgens mijn telefoon in, zo heb ik geen last van de achtergrondgeluiden.

Op met telefoon zit standaard het programma "geluidsrecorder", daar kan ik de piepjes mee opnemen. Vervolgens zet ik het opgenomen bestand op de pc. De eerste keer had mijn telefoon er een amr bestand van gemaakt. Nog nooit van gehoord, maar het is via een website eenvoudig om te zetten naar een wav bestand waar ik wel iets mee kan. Het bestand is wel meteen 10 keer groter!
De tweede keer neem ik direct op in wav. Nu krijg ik echter een mega bestand van ruim 21 MB voor nog geen twee minuten piepjes. Ook dit bestand laat zich online echter weer prima converteren naar een wav bestand met 8000 samples per seconde. Ieder sample is maar 8 bits. De resulterende file is nu nog maar 890 KB groot.

Ik heb met een Matlab-achtig programma (scilab) de wav file ingelezen en de pulsjes gedetecteerd. Het resultaat is de volgende grafiek:

Er zitten bij hogere snelheid wat rare piekjes in de grafiek, maar die zitten ook echt in de brondata. Vermoedelijk reageert de sensor niet altijd hetzelfde of beweegt het wiel iets zijwaarts? Het gaat om meerdere duizendsten van seconden variatie. De ene keer duurt het blijkbaar langer voordat het contact aan gaat dan de andere keer. Valt in principe wel weg te filteren.
Uit de grafiek blijkt ook dat het parcours niet helemaal lekker is, er zitten een paar deuken in en waarschijnlijk is het niet helemaal vlak. Ik ga hier ook niet verder meer aan rekenen, het ging me in eerste instantie even om te kijken of de nieuwe snelheidsopnamemethode werkt. Wie in de buurt van Malden een mooie rechte, vlakke weg weet van minimaal 1500 meter lengte mag het zeggen! Liefst met een afdalinkje bij de start om een hoge snelheid te halen.

En dan nu de prijsvraag:
Ik heb een andere opname gemaakt. Mijn vraag is: wat is de topsnelheid. Reken maar met een wielomtrek van 1.45 meter. Diegene met de beste schatting (in km/u, met één cijfer achter de komma) heeft gewonnen. Prijs is eeuwige roem en een eervolle vermelding in een volgende blogpost. Dus kom maar op.

Hier is de opname, veel luisterplezier!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/34760882/recording20161202182917_converted.wav



9 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé Paul, waarom heb je je reactie weggehaald? Je had tot nu toe de beste schatting kan ik je vertellen :)

      Verwijderen
  2. Hoi Reinier,

    Matlab beheers ik onvoldoende, heb het ook niet op mijn PC staan. Ik heb nog even zitten proberen met conversies, maar dat lukt niet zo maar even.
    Je aanpak vind ik aansprekend, lekker recht toe recht aan en als je de piepjes netjes op een tijdas krijgt heb je een mooie dataset. Probleem blijft natuurlijk vooral de wind.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik twijfelde aan mijn methode. Had ik niet 52,2 km p/u berekend? Kijk het nog even na ;-). Ik kom ws. niet meer toe aan een betere berekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik tel 44 pulsen in 4 seconden, dat geeft bij een omtrek van 1,45 meter een snelheid van 57,42 km/h

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De winnaar is bekend!
    Uitslagen op http://intellifiets.blogspot.nl/2017/03/intellipower-de-vermogensmeter-voor-de.html

    BeantwoordenVerwijderen