Intellifiets

woensdag 13 juli 2016

Zwaar trappen

Er zijn van die dagen dat je eigenlijk best wel hard wil fietsen, maar het niet lukt. Onlangs had ik zo'n dag. Het eerste stuk van de route ging wel aardig met snelheden van rond de 45 km/u, maar op een gegeven moment had ik de grootste moeite om pak 'm beet 37 te rijden. Route was prachtig, langs de Waal richting Nijmegen, maar de snelheid was er wel uit. Ook schakelen ging niet meer zo lekker, maar daar had ik al langer af en toe last van. De derailleur moet een beetje bijgesteld worden.
Bij de sluis in Weurt moest ik even stoppen bij een rotonde. Toen ik optrok was wel duidelijk, de fiets is niet in orde, ik voelde verdacht veel weerstand.
Er was eigenlijk zo op het eerste oog niets te zien. Ik dacht dat het probleem misschien bij een van de kettinggeleidewielen zou zitten, maar daar vond ik niets. Is ook niet te zien eigenlijk, ze zitten aardig weggestopt bij een DF. De meestgebruikte app op mijn telefoon is waarschijnlijk de zaklamp, die bracht ook nu weer verlichting in de duisternis. Ik zag iets donkers bij de derailleur. Zou er een kettingbuis los zijn gekomen?
Enfin, serviceluikje maar openen dan. En toen kwam de aap uit de mouw, of liever gezegd, de pet uit de derailleur. Hij was van de "hoedenplank" gevallen (rechtsboven achter het stoeltje in een DF). De DF heeft onder geen kap om de ketting richting het achterwiel af te sluiten, een serieus gemis. Ook het opstaand randje van de hoedenplank mocht best iets hoger. Mijn mouwstukken waren er ook af gevallen, maar waren nog niet het gat richting derailleur ingedoken. Misschien moest ik maar eens met de pet rond gaan om een nieuwe te kunnen kopen...

petje uit de derailleur gevist

6 opmerkingen:

  1. "van de hoedenplank gevallen" :-) Het typische leed van een DF-rijder ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lag je pet naast het "knikkende hondje"? ;-)
    Die zag je vroeger veel op hoedenplanken van automobielen.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die ken ik. Als kind altijd gefascineerd naar gekeken, omdat we er zelf geen hadden.

      Verwijderen
  3. Whahaha ! Zo'n Velomobiel is een echte omnivoor, petjes en ik heb geloof ik wel eens gelezen overeen half aangevreten sinaasappel ... Ben benieuwd wat mijn zwart gekapte Quest gaat verslinden. Mijn vorige Quest knabbelde af en toe aan de afscherming van de ketting !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een ketting kan je ook beter niet smeren met een zacht frans kaasje.

    BeantwoordenVerwijderen