vrijdag 1 april 2016

Een nieuwe Intellifiets

De beslissing was al lang geleden genomen, eigenlijk al bij de koop van mijn eerste (tweedehands) Quest. Ik heb ruim een jaar met Quest 210 gereden om te kijken of een velomobiel voor mij zou werken om sporten en woon-werkverkeer te combineren. Het antwoord was al snel ja. Eerst gedacht over een carbon Quest, maar uiteindelijk is de keus gevallen op een DF XL. Gezien de lengte van mijn werk-ritjes (50 km enkele reis) was snelheid een vereiste. Nu ik qua werk verhuisd ben naar Ede zit er ook nog eens een flinke bult op mijn route, de Keijenbergseweg tussen Heelsum en Bennekom. Licht in gewicht is dan ook belangrijk, al ben ik zelf met 93 kg en een zware laptop ook niet uit te vlakken. Gelukkig is de route nog maar 43 km, al is het gemiddelde behoorlijk langzamer.

Het kiezen van de kleur was eigenlijk het moeilijkste. Geel was ik een beetje klaar mee ("hé, een banaanfiets"). Rood is erg mooi, maar zichtbaarheid vind ik ook belangrijk, zeker als het donker wordt. Een combinatie van kleuren vind ik helemaal moeilijk, dat zijn te veel mogelijkheden om uit te kiezen. Uiteindelijk is het oranje geworden. Nu hoor ik regelmatig "ik wist niet dat je zo koninklijk gezind was". Tja daar had ik geen seconde bij stil gestaan. Er moet nog belettering op komen om wat reclame te maken voor mijn bedrijf.

Een paar weken geleden heb ik 'm opgehaald in Dronten. Ymte was er niet, maar Frank heeft me geholpen. Mijn benen zijn ongeveer maatje Ymte en dan weet je dat het niet eenvoudig wordt. Bij de Quest ging het destijds ook al niet vanzelf. Goed, ik kruip in de fiets. Het trapstel zit op zo dichtbij dat ik er niet bij de pedalen kan. Het serviceluik is erg handig om een en ander te verstellen. Als het ongeveer goed staat, kan ik niet meer ronddraaien, ik zit te dicht bij de neus en daar is minder ruimte. Frank maakt een paar aluminium plaatjes aan het stoeltje om een nieuw scharnierpunt te maken voorbij de voorrand van de stoel.
Met 155 mm cranks en het stoeltje maximaal naar achteren gaat het net, maar toch kom ik regelmatig met mijn knieën tegen de bovenkant. Het bestelde dunne ventisit matje was te dik, die marge had ik niet. Het stoeltje wordt nog wat bijgewerkt, lager kan niet meer, hij staat op een halve mm van de bodem.

werk aan de winkel!
Ik schuur nog even wat bij de hak van de schoen wat materiaal weg, daar zitten een paar noppen die onnodig lang zijn, scheelt ook weer een paar mm. Af en toe even een rondje fietsen om te kijken hoe het gaat. Ook de vering wordt aangepast naar stugge veren. Twee schroefjes van het serviceluik zitten precies onder mijn knieën, die worden ingekort zodat ze geen letsel kunnen veroorzaken. Ook de ketting moet nog wat langer, anders haalt de derailleur het niet. Uiteindelijk zijn we heel wat uurtjes bezig geweest.

Is het nu helemaal goed? Nee, ik kom nog steeds heel licht tegen de bovenkant, maar door een klein beetje met O-benen te fietsen zitten mijn knieën onder de bulten. De zouden eigenlijk net iets dichter bij elkaar moeten zitten, of de verdieping minder diep of minder ver naar het instapgat moeten doorlopen, Over instapgat gesproken, uit de fiets komen was niet eenvoudig. Puur op armkracht lukt me niet en afzetten met de voeten op de tunnel is helemaal onmogelijk. De enige manier is om af te zetten tegen het pedaal en je via de rugleuning omhoog te duwen totdat je armen over het dode punt komen. Ach, als je het eenmaal doorhebt, is het goed te doen. Zo makkelijk als in de Quest zal het uitstappen wel nooit worden (ook daar was het in het begin niet zo eenvoudig).
Er komen nog kortere cranks in, 150 mm, dan moet het knieprobleem opgelost zijn.

De eerste ervaringen: de topsnelheid is niet zo heel veel hoger dan in de Quest, maar dat schijnt ook met de temperatuur samen te hangen. Wel is het verschil in gewicht en stijfheid heel goed merkbaar. Accelereren gaat als een speer en klimmen gaat ook 3 a 4 km/u sneller (12 vs 16 km/u bij 5% helling)
Ik merk dat de ritjes terug veel sneller gaan dan de ritjes heen. Het gemiddelde verschilt al snel 2-3 km/u. Maar ook in de Quest merkte ik dat al. Blijkbaar moet ik 's ochtends eerst goed wakker worden voordat er gepresteerd kan worden. Overigens ben ik 's middags wel sneller dan in de Quest.

Ik heb er ook een kap bij. Onder de kap moet je gehoorbescherming dragen, zeker op klinkerwegen. Het maakt echt een oorverdovend lawaai. Het vizier is prima, maar aan de randen vertekent het beeld iets. Helaas is dat precies waar je in de spiegels kijkt. Een minpunt is het paddenstoelvormige staafje om het vizier te verstellen. De rand van de paddenstoel is scherp en het vizier stevig omlaag drukken doet gewoon pijn. Die gaat nog vervangen worden. Ook de bevestiging is niet geweldig, hij is al een keer los getrild. In de open stand trilt het vizier veel meer dan in de (bijna) gesloten stand. De kap bevalt verder prima, geen koude wind meer, en je hebt een prima zicht rondom. De gaten aan de zijkant zijn soms wat koud achter in de nek. Je zweet wel als een otter. Na anderhalf uur fietsen is de DF gewoon nat van binnen. Dat heb ik in de Quest nooit gemerkt, maar daar had ik ook geen kap.

Een puntje waar ook naar gekeken moet worden is het schakelen, Ik vind het schakelen ondermaats. Vaak moet ik de shifter iets doordraaien om de derailleur goed te laten schakelen. Ook de lichtste versnelling wil niet altijd. Kan ook afstelling zijn of rek in de nieuwe kabel, Zo goed als op mijn racefiets zal het wel nooit worden. Ik heb daar 11-speed Shimano Ultegra op zitten en dat schakelt ongelooflijk snel en precies. Had de DF dat ook maar...
Verder is de gps ontvangst in de DF stukken minder dan in de glasvezel Quest. Onder de kap is het helemaal een drama, zeker als je onder de bomen rijdt. Ik heb dat probleem overigens opgelost, daar zal ik nog een stukje over schrijven.

Binnenkort worden de laatste puntjes op de i gezet en met het betere voorjaarsweer in aantocht hoop ik vele kilometers te gaan maken. Tot nu toe waren alle kilometers genieten!

een van mijn eerste ritjes - glimlach is niet van mijn gezicht af te krijgen
p.s. Quest 210 is in principe verkocht

10 opmerkingen:

  1. Hoi Reinier,

    Leuk om te lezen. De meeste dingen zullen zich denk ik wel oplossen met een beetje ervaring en afstelling (Dat schakelen moet gewoon subliem gaan natuurlijk). Gisteren reed ik nog naar Wageningen en de heuvels hakken er dan flink in inderdaad.
    Ik ben zeer nieuwsgierig naar je GPS oplossing, want zeker met de kap op de DF is dat vaak hopeloos (vreemd genoeg niet altijd). Bij ritten die je op de navigatie rijdt is dat een flink probleem. Ik rijd niet zo vaak met de kap, voel me toch echt wel vrijer zonder, maar soms is het heerlijk.

    Veel veilige kilometers gewenst,
    Henk-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. GPS verhaal komt binnenkort, vereist wel wat technische kennis en soldeervaardigheden.

      Verwijderen
  2. Questen worden ook nat met kap en bij koude slaat het uiteraard meer neer op de koele binnenoppervlakken omdat koude lucht minder vocht op kan nemen dan warme lucht.

    Gehoorbescherming ook prima, nooit zonder rijden onder de kap als je niet later geconfronteerd wilt worden met de gevolgen van (sluipende) schade hoger dan natuurlijke ouderdomsslijtage. Hoe langer je ritten zijn hoe belangrijker dat wordt uiteraard. Ik heb in de Quest waarden gemeten waar je maar 20 minuten in mag verblijven zonder mogelijke gevolgen. Laat staan dat je dat dagelijks en vele jaren doet !







    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had voorheen nooit met kap gereden en nooit nattigheid gevoeld. Wat een verschil met het rijden onder de kap! Ik heb geen verstand van akoestiek, ik weet niet of er met schuim op strategische plekken iets aan te doen is. Heel veel ruimte is er ook weer niet in een DF...
      Ik ben wel zuinig op mijn oren, mag graag zelf muziek maken of naar een (klassiek) concert gaan.

      Verwijderen
  3. Veel plezier gewenst met deze schitterende velomobiel! Ik kon bij een proefrit ook zo wegfietsen in de DF van Ymte (dezelfde beenlengte) en herken jouw ruimteproblemen. Ik meen dat Harry Lieben met cranks van 130mm rijdt en dat geen enkel probleem vindt. Wellicht dat het sneller accelereren in een DF naast de stijfheid ook met kortere cranks te maken heeft? In mijn Quest heb ik de draai shifter laten vervangen door een trigger shifter en dat is eigenlijk een must bij een 10 speed cassette. Dat schakelt een stuk beter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het vreemde is dat ik op mijn racefiets met 175 mm cranks rij en soms denk, waren ze maar wat langer. In de Quest had ik 170 mm. Ik reed dan met een relatief traag toerental. In de DF met een hoger toerental en dat voelt met de 155 mm cranks prima. Ik denk dat de acceleratie vooral uit het gewichtsvoordeel komt, crankmaat en stijfheid zullen vast invloed hebben, maar pak'm beet 14 kg verschil doet heel veel.
      De trigger shifter zal ik met Ymte bespreken, wellicht is dat de beste oplossing. Bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  4. Mooie fiets. Het valt me wel op dat er veel aanpassingen gedaan moeten worden voor iemand die nog ruim onder de 2m zit.

    Ik pas zelf ook net (niet) in de XS. Ik ben 1.77m. Stoel staat bij mij ook extreem laag, maar ik raak niet met mijn knieën de bovenkant.

    Eerst wel en toen ging ik ook mijn beenpositie aanpassen. Mijn tip: doe dit niet. Ik kreeg echt overal pijntjes. Knieën, heupen, enkels, enz.

    De bovenkant raken met je knieën vind ik echt ongelooflijk vervelend fietsen. Ik heb een stukje van de onderkant van de stoel gezaagd, daardoor kon de stoel nog iets lager. Nu fietst het heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het stoeltje kan niet meer lager, het zitvlak ligt nagenoeg op de bodem. Dat is goed te zien omdat er een gat in het laagste punt van de stoel zit om water af te voeren. Dat probleem met de knieën moet inderdaad opgelost worden. De trappers iets verder weg zetten is ook geen optie, dan krijg ik last van de pezen (of spieren?) in de knieholte. Vorig jaar een tijdlang last van gehad in de Quest. Maar een knie die regelmatig tegen de bovenkant komt is ook niet fijn. Ik heb ooit een ritje in de Mango van mijn broer gemaakt. Twee weken later had ik nog zere knieën...
      Met iets kortere cranks kan ik de trapas iets verder weg zetten zodat mijn knie iets minder hoeft te buigen. Is hopelijk net genoeg, maar het blijft millimeterwerk

      Verwijderen
    2. Als je echt problemen krijgt met pezen, gewrichten of spieren en je wilt deze velomobiel niet kwijt kun je misschien vragen of ze Milan achtige bobbels kunnen maken waar je knieeen de top raken. Het zou het makkelijkst zijn als dat alleen het luik zou betreffen, als ze daar bobbels in ontwerpen ben jij geholpen en iedere langere klant na jou ook. En Ymte zou daar oor naar moeten hebben, die weet wat het is om lang te zijn.

      Qua luchtweerstand zal het niets of vrijwel niets uitmaken.

      Verwijderen
    3. Ja, dat zou praktisch zijn. Mooi vind ik die bobbels overigens niet. Alleen zitten mijn knieën net op de rand van het luik. Een paar kleine aanpassingen zouden het leven voor lange mensen zo veel makkelijker kunnen maken, maar dat vergt wel een forse investering in nieuwe mallen...

      Verwijderen